maandag, april 10, 2006

Afstuderen van Blue Mountain School

Zondagnamiddag presenteerden drie laatstejaarsstudenten hun afstudeerthesis. Een thesis wordt voorgesteld aan alle geïnteresseerden, waarna iedereen vragen kan stellen aan de kandidaten. Vervolgens wordt de thesis ingediend als voorstel op de Algemene Vergadering (bestaande uit ouders, studenten en stafleden) die dan beslist of de student een diploma kan krijgen. Ik vertaalde een stuk uit de thesis van April:

Blue Mountain School was een geweldige leerervaring voor mij. Het heeft me geholpen om een zelfgestuurde verantwoordelijke persoon te worden. Door in de Blue Mountain gemeenschap te zijn en dagelijks beslissingen voor mezelf te moeten maken ben ik voorbereid om een productief lid van onze samenleving te worden. Zonder Blue Mountain denk ik niet dat ik me ooit klaar zou gevoeld hebben om af te studeren en vooruit te gaan met mijn leven.

Een groot stuk van mijn vier jaar hier heb ik in het Juridisch Comité gediend. Ik zat het Comité voor en leidde de vergaderingen om het passende gedrag van alle leden van het JC te verzekeren. Ook bereidde ik rechtzaken voor, duidde ik rechters aan, handelde ik zelf als rechter en regelde ik alle noodzakelijke deelnemers. In het JC zitten was vaak veel werk, maar het was ook een heel interessante ervaring dat me heeft geleerd hoe belangrijk het is naar anderen te luisteren. Ook heeft het me geleerd problemen tussen mensen op te lossen. Deze ervaring heeft me geïnspireerd om mijn bachelors graad te halen in het Strafrecht. Ik ben gefascineerd door hoe de maatschappij omgaat met mensen die zich onwettelijk gedragen, en ik wil participeren in het helpen verbeteren van onze gemeenschap.

Ik heb besloten dat ik klaar ben om af te studeren omdat Blue Mountain me zoveel het kon heeft voorbereid voor de grotere samenleving. Ik heb hier vier jaar doorgebracht en ik heb een positief plan voor mijn toekomst. Ik kijk ernaar uit om te kunnen blijven leren over de dingen waar ik geïnteresseerd in ben. Ik kijk naar jullie voor steun in deze beslissing die mijn leven zal veranderen, en ik wil Blue Mountain bedanken om me deze omgeving te geven die me in staat stelde te kunnen opgroeien tot een sterke, zelfzekere persoon.