woensdag, april 05, 2006

Mijn eerste schooldag

enkele eerste indrukken van een democratische school in werking

aankomst in de school
Hayden (10j.) geeft me een rondleiding in en rond de school. Er is een bibliotheek met secretariaat, een zithoek, een keuken met speelruimte voor de kleine kinderen, kleedkamers voor jongens en meisjes, een muziekkamer, een computerruimte, een kunst- en handwerkkamer een gymzaal en een materiaalschuur. Blue Mountain School ligt midden in de bossen, op 5 minuten wandelen van een meertje. Buiten is er een grasveld, een basketbalhoek en een speelplein. Een beekje loopt langs het schoolterrein.

de schoolbus arriveert
De school komt tot leven wanneer het gros van de 65 studenten binnenkomen in de inkomhal en zich inschrijven op het aanwezigheidsblad. Wat meteen opvalt is de bedrijvigheid in de computerkamer. Studenten spelen er computerspelen in een netwerk. Strategieën worden er druk bediscussieerd. Anderen schrijven e-mails of werken hun website bij. Iemand schrijft een gedicht. Een tv-serie speelt op één van de pc's en wordt door een aantal kinderen druk becommentarieerd. In de kunstkamer zitten een tiental jonge kinderen samen aan tafel te tekenen.
Ik ontmoet twee stafleden in het secretariaat. Staflid Joel ontmoet ik in de computerkamer, waar hij enkele pc's aan het repareren is. In de keuken met speelruimte staat er ontbijt klaar: broodjes met beleg en ontbijtgranen. Er is ook fruitsap, melk en koffie. Twee jongetjes bouwen er aan een lego-vliegtuig en een kasteel. Ze vragen me waar ik vandaan kom en ik kom te weten je niet mag eten boven het vloertapijt van de speelruimte. In de bibliotheek maken een vijftal kinderen zich klaar voor het JC, dat altijd in de muziekkamer wordt gehouden. Het comité hoeft niet lang samen te zitten vandaag: er zijn maar vijf klachten, en geen enkele grote. Josh (16j.) is secretaris en maakt het verslag op.

lunchtijd
Het is middag. Er klinkt geen schoolbel. Kinderen komen toe in de keuken, het eten is klaar. Er staat spaghetti op het menu. Enkele tieners helpen twee zesjarigen om zich te bedienen van de sla en groenten van het voorgerecht. Na de middag komt het kunstcomité samen om hun begroting op te maken en om de organisatie van de kunstkamer te bespreken. Alex en Mariah nemen een wiskundetest af. De jongste kinderen zitten in een zetel te praten met elkaar. Twee jongens bouwen een robot. Enkele tieners vertrekken om te gaan zwemmen in de rivier.

afsluiten van de dag
Het is woensdag vandaag: de school stopt om 14u. Een halfuur voor iedereen het schoolgebouw verlaat is het opruimtijd: alle spullen worden terug op hun plaats gelegd. Op een onafgewerkte robotauto komt er een bordje "don't touch - work in progress" te staan. Nadat om twee uur alle studenten naar huis vertrokken zijn, is er stafvergadering. Op de agenda vandaag: evalutatie begroting, organisatie bibliotheek en evaluatie van een gesprek tussen twee studenten met een conflict. Verder wordt n.a.v. een student met vlooien afgesproken om vanaf nu wekelijks op de beestjes te controleren.

Om drie uur zit de dag erop. Wat vooral indruk op me gemaakt heeft, is de manier waarop hier met elkaar omgegaan wordt. Mensen van verschillende leeftijden werken hier samen, leggen elkaar dingen uit, spreken met elkaar als gelijken. In de school heerst een rustige bedrijvigheid, kinderen en stafleden zijn constant bezig. Waarmee ze bezig zijn, en hoe ze de dingen aanpakken, daar wil ik in de komende dagen en weken meer over te weten komen.