zaterdag, april 08, 2006

Schoolmeeting

Elke donderdag vergadert de schoolmeeting, het centrale wetgevende orgaan van de school. Elke student en elk staflid hebben er één stem.

Een student zit de meeting voor. Zijn taak is om alles ordevol te laten verlopen. Voor de formele organisatie van de meeting wordt “Robert’s Rules of Order” als uitgangspunt genomen, een handboek voor parlementaire procedures. Zo bijvoorbeeld kan iemand pas spreken na toestemming van de voorzitter, kan een voorstel pas aangepast worden na toestemming van diegene die het ingediend heeft, en kan je niet iemand anders in jouw plaats laten stemmen.

De vergadering verloopt in een welbepaalde volgorde:
1) goedkeuring/aanpassing van het verslag van de vorige meeting
2) verkiezing van klerken
3) doorverwezen klachten / vragen van het juridisch comité
4) tweede stemming op voorstellen / nieuwe voorstellen

Telkens vraagt de voorzitter om het item kort toe te lichten, waarna er discussie mogelijk is. Mensen die herhaaldelijk hetzelfde punt maken worden daar op gewezen. Mensen die de vergadering storen, worden gewaarschuwd. Helpt dit niet, kan iemand voorstellen dat de persoon de schoolmeeting moet verlaten, waarna er democratisch over beslist wordt.

De schoolmeeting duurt één a twee uur. Enkele voorstellen die gestemd werden op de meeting die ik bijwoonde:

- vernieuwde stafselectieprocedure
- aanpassing herinschrijvingsprocedure
- aanpassing van de werkingsprocedure van het juridisch comité
- $200 voor de thesispresentatie van de laatstejaars studenten
- Sydney wil haar rat een dag meenemen naar school

Alle gemaakte beslissingen gaan een dag na de meeting van kracht, als het verslag uithangt en de afspraken en procedures bijgwerkt zijn.