zaterdag, april 15, 2006

Wat typeert een Blue Mountain student ?

Sinds het begin van mijn stage is het me opgevallen dat studenten die hier school lopen op een aantal vlakken verschillen van hun leeftijdsgenoten die in een andere omgeving opgroeien. Eén en ander zal zeker te maken hebben met de culturele setting, het profiel van de ouders, etc... Toch maak ik me sterk dat er wel degelijk een verband is tussen de persoonlijkheid van de studenten en de democratische werking van de school. Er is duidelijk een verschil merkbaar tussen nieuwe studenten en zij die al langer in de school leven:

Sociaal vaardig

Studenten zijn erg goed in het levendig beschrijven van gebeurtenissen, het precies uitleggen van iets wat niet duidelijk is voor een ander, en in het uitdrukken wat ze willen en waarom ze het willen. Ze hebben een rijke woordenschat en zijn goed in non-verbale communicatie. Ook kennen ze erg goed de grens tussen wat aangenaam en beleefd is, en wat niet.

Creatief

Sinds mijn aankomst in de school was ik getuige van, of werd me verteld over volgende experimenten die op de school plaatsvonden: een compostbak in een waterfles, een menselijk brein uit jell-O, kraken en herconfigureren van video-spel 'Halo', opzetten van een reuze-domino, ontelbare taalspelletjes, spetterende klerencombinaties, ... Deze school is één groot laboratorium.

Kritisch

Niets wordt hier als vanzelfsprekend aangenomen: de schadelijke effecten van computerschermen, het verschil tussen biologische en biodynamische landbouw, de persoonlijkheid van een kandidaat-staflid, de noodzakelijkheid van een bepaalde regel ... alles wat op, rond en buiten de school gebeurt wordt grondig onderzocht en geëvalueerd. Zoveel studenten, zoveel meningen - dat is hier wel duidelijk.

Zelfzeker

Studenten hebben geen moeite om te spreken voor een groep, of tegen iemand die ouder is dan henzelf. Ook zijn ze niet verlegen in de omgang met oudere kinderen of volwassenen. Ze kennen zichzelf en spreken vlot over wat ze goed kunnen en wat minder. Op de thesisvoorstelling bijvoorbeeld, viel mij in het bijzonder op hoe studenten zichzelf op een genuanceerde manier naar waarde kunnen schatten.

Geïnteresseerd

Als iemand iets begint te doen op school - spelen, schrijven, internetten, boetseren, studeren ... duurt het nooit lang voor een ander komt vragen "Wat ben je aan het doen?" en "Waarom doe je dat?" en ook: "Waarom doe je het zo?". Studenten op Blue Mountain School zijn goed in luisteren en observeren. Ideeën worden voortdurend opgepikt en doorgegeven.

Vastberaden

Het valt niet onmiddellijk op, maar na een tijdje zie je dat veel studenten een echte passie hebben waar ze veel tijd en werk in steken. Grafisch ontwerpen, programmeren, Oosterse vechtkunst, literatuur, ... Ook na de schooluren worden er allerlei projecten op- en voortgezet. Eens studenten hebben uitgemaakt wat ze willen doen, gaan ze er ook echt voor.

Optimistisch

'Cry about it' is een populair gezegde bij de oudere studenten. Vrienden die hun beklag komen doen over iets dat niet lukt of iets dat hen is overkomen, worden er vaak op getrakteerd. Het betekent zoveel als 'get over it', doe er iets mee, zoek een oplossing. Hindernissen worden niet zozeer gezien als problemen, maar eerder als uitdagingen waarvan je kan leren.